Boekenpagina

2e citaat van horror auteur Stephen King.

"Fictie is de waarheid die verborgen zit in de leugen."
Vaak hebben we de neiging om te denken dat fictie slechts een verhaal is, terwijl deze verhalen ons vaak meer over leven vertellen dan wat dan ook.
Denk er maar over na, en dan zie je dat de de boodschappen die verborgen zitten in de verhalen die we vertellen onze diepste waarheden bevatten: zelfs de waarheden die we nooit aan ook maar iemand zouden vertellen.

In veel verhalen van Stephen King spelen kinderen de hoofdrol, ik las eens ergens dat King dat doet in de hoop dat al die zaken die spelen in zijn verhalen "niet zijn kinderen overkomt."
In De Talisman moet Jack Sawyer, 12 jaar oud, van de oostkust van de VS naar de westkust bereizen om een talisman te machtigen om zijn zieke moeder te genezen Ook maakt hij kennis met een wondere, maar ook begreigende wereld van de Territoria, een subwereld..

Hoewel de literatuur van Stephen King vooral gebaseerd is op psychologische angst - Stephen King auteur van zeer veel boeken die zich in het horror genre plaats vinden, zijn er 7 quotes verzameld. Aangezien ik vooral in mijn jeugd zeer veel boeken van Stephen King las, vond ik het wel gepast om ze hier te plaatsen. Ik plaats ook de uitleg over de quote, en vul aan met een kort stukje over een boek van Stephen King, die ik ook gelezen heb.

"Het engste moment is altijd vlak voordat je begint"
Hoe vaak werd je niet overvallen door angst alleen maar bij de gedachte aan alle dingen die je nog moets doen, reikend van iemand de liefde verklaren tot springen met een parachute uit een vliegtuig..
Er kan niet ontkend worden, dat dit soort ervaringen tegenstrijdige emoties bij ons opwekken. Wat van belang is, is dat we toch de sprong wagen en ons niet laten belemmeren door angst..

Het boek Cujo is volgens mij het eerste boek van Stephen King wat ik las. Het gaat over een Sint Bernhard hond, die gebeten wordt door een vleermuis, een ernstig zieke vleermuis..
Een gebeurtenis met gevolgen voor het gezin, waartoe Cujo behoort en hun directe omgeving..
"En geen van allen zijn ze zich ervan bewust dat buiten een gruwelijk monster zijn kans afwacht. Pas als hun levens in een stroomversnelling van gebeurtenissen terechtkomen, wordt een tip van de sluier opgelicht die hun het zicht op een vreeswekkende waarheid opbenbaart"....



"Wanneer de dood een verhaal vertelt, kun je maar beter luisteren".

In 2014 verscheen de verfilming van De boekendief in de bioscopen en zette het boek van Marcus Zusak toen in de belangstelling.
Direct valt de andere toon van schrijven in het boek op, er worden zinnen uitgelicht en vetgedrukt. Deze stijl blijft zo. Daarnaast valt de verteller van het verhaal direct op, niemand minder dan De Dood zelf.. De Dood moet de (ge) dode personen ophalen. De Dood handelt niet zelf, hij haalt de doden alleen maar op en ziet soms de omstandigheden waarin de mensen om het leven zijn gekomen, en geniet niet van zijn taak of zo. Rond de Tweede Wereldoorlog verrichte De Dood 'overwerk'.
De Dood vertelt het verhaal over Liesel, die als ze 9 jaar oud iss, in 1939 naar een pleeggezin gaat. Zij gaat naar een Hitler jugend afdeling voor meisjes. Met nazisme is het gezin helemaal niet bezig. Ze leven in een dorp in de omgeving van München. Het meisje maakt al gauw kennis met de gruwelen van de oorlog door de bombardementen. Ze houdt zich staande door wat boeken te stelen, te leren lezen én voor te lezen.
Het gezin neemt een Joodse onderduiker in huis, Max. Met hem bouw Liesel een vriendschap op. De schrijfstijl, door De Dood, is eenvoudig en past ook bij de jonge LIesel.
Er is sprake van een springerige stijl met voorspellingen, mededelding en tussenzetels. Maar het verhaal van Liesel is aangrijpend, al worden de gruwelijke feiten vaak ironisch en met humor beschreven.
Zal de Dood ook LIesel voortijdig moeten halen? De Dood s namelijk dikwijls in haar buurt...

 

Voor enkelen is schrijven een passie. Als zij zichzelf in de hulst van de nacht afvragen of ze moeten schrijven, niet meer zonder kunnen, dat beantwoorden ze bevestigend. Voor anderen is schrijven meer last dan lust. Zij schrijven alleen als het verplicht is.
Jordan Peterson (1962) is een klinisch psycholoog, cultuurcriticus, docent psychologie aan de universiteit van Toronto. Voor zijn studenten schreef hij een gids over hoe, maar vooral ook waarom ze essays moeten schrijven.
Essays schrijven is volgens hem de manier waarop je ideeën over belangrijke onderwerpen op een geïnformeerde en aantrekkelijke manier kan opschrijven.
Maar waarom zou je die moeite willen nemen?
Om te beginnen omdat er geen verschil is tussen dat doen en denken. Handelen uit ontwetendheid is waarschijnlijk pijnlijker en minder productief dan handelen dat gebaseerd is op denken. Dus als je een bekwaam, producitef, veilig, en geïnspireerd leven wilt leiden, moet je nauwkeurig nadenken over onderwerpen.. Er is geen betere manier dan schrijven, omdat schrijven je denken verfrist en je geheugen vergroot.
Je ideeën uitschrijven heeft een aantal grote voordelen:
Je kunt meer schrijven dan je kan onthouden, dus je vergroot je capaciteit om verschillende ideeën tegelijkertijd te beschouwen. Bovendien kun je die ideeën verplaatsen en veranderen, je kunt van je plan weer afwijken, gedachtes afwijzen na bestudering ervan. Zo blijven alleen goede gedachtes over, die je kan bewaren en gebruiken. Nu heb je die plannen binnen handbereik en kan je ze delen.
De persoon die de beste argumenten kan formuleren en deze kan delen wint bijna altijd. Als je een baan wilt, moet je jezef verkopen.  Als je iemand probeert te overtuigen van de juistheid van jou opvatting, moet je de voordelen ervan succesvolt uiteenzetten.
Als je door het schrijven je denken en wijze van communiceren verbetert, ben je beter bewapend. De pen is wat dat aan gaat machtiger dan het zwaard.
Ideeën veranderen de wereld, vooral geschreven. De Romeinen bouwden gebouwen, en de Romeinen en de gebouwen zijn beide verdwenen. De Joden hebben een boek geschreven, zij zijn er nog steeds, en zo ook het boek. Het blijkt dus dat woorden langer kunnen bestaan dan steen, en meer invloed hebben dan de wereldrijken.
Als je leert schrijven zal je ook in staat zijn het verschil te zien tussen goede en intelligente ideeën en slechte ideeën. Je kan het kaf van het koren scheiden. Je zal op een juiste wijze beïnvloed worden door diepgaande en degelijke ideeën.
Degenen die kunnen denken en hun gedachtes kunnen delen zijn krachtiger dan degenen die dit niet kunnen, en krachtiger op een positieve manier, in de zin van "in staat een heleboel verschillende dingen vaardig en efficiënt te kunnen doen. Daarnaast, hoe bekwamer je wordt in het formuleren van gedachten, hoe belangrijker denken en dit kunnen delen wordt. In het recht, de medische wereld, de wetenschap, het bedrijfslven, de theologie en de politiek is niets noodzakelijker en waardevoller. Als jij kan denken en dit kan overbrengen, kun je indien nodig ook jezelf en je vrienden en familie verdedigen.
Volgens Peterson zijn verbale en schriftelijke vaardigheden belangrijk voor je gezondheid: als je leert denken door te schrijven zal je een goed georganiseerde geet intwikkelen, je zal zowel mentaal als fysiek gezonder zijn, aangezien onwetendheid en onduidelijkheid veel stress oplevert. Onnodige stress zal ervoor zorgen dat je lichaam overdreven reageert dan nodig is, dit zorgt voor onnodig energieverbruik en sneller ouder worden.
De conclusie is: leer schrjven, denken, en gedachtes delen. Anders zullen degenen die het wel kunnen over je heen walsen, je leven zal lastiger worden, en je zal sneller ouder worden. 
Onderschat nooit de kracht van woorden, zonder hen leefden we nog in grotten. Wanneer jij een essay schrijft benut je de de volledige macht van cultuur voor he leven. Onthou dit en je verovert het onbekende.
Dus: Schrijf!

 

De vertelling uit Duizend en één nacht zijn niet van één auteur. Het is een verzameling van verhalen van Arabische nomaden en kreeg zijn huidige vorm aan het einde van de Middeleeuwen. Het werk kent invloeden uit Egypte, de Arabische wereld, Perzië en ook nog (oudere) Chinese invloeden.
De bonte verzameling van verhalen hebben als thema menselijke waarden, deugden en zwakheden, de humor, de wijsheid, de liefde, de wreedheid, de genotzucht en de filosofie van het leven.
In het rijk van koning Scheherban is het de gewoonte om na de huwelijksnacht de kersverse echtgenote te onthoofden. Het is het lot van Sheherzade om met de koning te trouwen. In de nacht weet zij een verhaal te vertellen die nog niet ten einde is bij aanvang van het ochtendgloren. Zij biedt aan de volgende nacht verder te gaan, als zij mag blijven leven. De koning stemt toe en een lange reeks van nachten en verhalen ontstaan.
Scheherzade is in het Westen het symbool geworden voor het Oosten. Haar vertellingen met sensualiteit, toverachtige werelden, fantastische reizen en mysteries schiepen een enorm beeld van de Oriënt. Scheherzade beïnvloedde de kunst, cultuur en de samenleving.
Bekende namen of verhalen zijn Aladin (en de wonderlamp), Alibaba (en de 40 rovers) en Sinbad de Zeeman.

Nieuwe reacties

01.11 | 19:50

Mooi verhaal.

...
09.08 | 18:13

Een mooi verhaal. Ik vermoede al dat hij naar de Noordkaap ging. En ook gelukkig
dat de mist oploste

...
07.06 | 18:06

Het is een mooi verhaal, je waant je in Noorwegen

...
25.11 | 00:33

Ben al een tijdje op zoek naar het boek Heelal van Anwb.
Waar An ik dit boek nog vinden?

...