Music, musica, musical: muziek!

De volgende aflevering in de reeks van single's, LP's, die raakten, of waar een herinnering aan zit, is een LP, nu ook op CD uiteraard, Queen - A night at the opera. Mijn zus werd fan van Queen toen ik zo'n 10 jaar oud was, dus is de muziek van Queen mij met de paplepel in gegoten. Van meet af aan werd het bij elke nieuwe single gokken hoe hoog deze in de hitparade zou binnen komen.

 

De doorbraak van Queen was met Bohemian rhapsodey, ofschoon ook Killer queen (een wat ouder nummer) de hitlijsten al wel haalde. De Bohemian rhapsodey was een erg opvallend nummer, met meerdere muziekstijlen, delen, in één nummer. Het kwam op nummer 1 (het is zo bekend dat ik het toch niet echt meer over dit nummer hoef te hebben, toch?), en meer hits van Queen zouden die notering halen.

 

De LP, a night at the opera sloeg in als een bom. Meer muziekstijlen staan hier op. Lazing on a sunday afternoon, lijkt wel haast een ouderwets nummer.
Niet iedereen weet het misschien; maar ook drummer Roger Taylor schreef nummers, van hem is het felle I'm love with my car, ook door hemzelf gezongen overigens. (ook de hoge noten in Bohemian rhapsodey "Galileo, Galileo, waren van hem trouwens).
Zanger Mercury en gitarist May schreven ver uit de meeste nummers. Maar van May is het nummer '39, ook een nummer wat is blijven hangen. Een zeer rustig nummer is het nummer Love of my life, dat toch vooral door de live concerten van Queen is blijven hangen. Slechts met een gitaar speelde May mee met het nummer, en werd het gezongen door het publiek, Mercury hoefde niets meer te doen. Het is een zeer mooi, ingetogen nummer.

 

De 2e single van deze LP was You're my best friend, een echt Queen nummer wat ook al een klassieker te noemen valt. Rock muziek, daar valt Queen toch wel onder, en met Death on two legs en Sweet lady, zijn dat typerende voorbeelden.
De LP eindigt met.. het Engelse volkslied! En daarmee zou ook elk concert eindigen, al staat dat dan op band. Maar dan komen alle Queenleden naar voren om het laatste
applaus van het publiek tijdens een concert in ontvangst te nemen.
Een kraker dus, deze LP!

Aflevering uit de reeks singles, LP's, CD's, die mij raakten, of waar een herinnering aan vast zit. (8) Dit keer de LP DIANA van Diana Ross.

 

Net fan geworden destijds van Diana Ross, en natuurlijk zijn dan de eerste LP"s die ik kocht, bijzonder. Daar hoort dit album bij, DIANA geheten, en werd uitgebracht in 1980 en werd geproduceerd door Nile Rogers en Bernard Edwards, de producers van de groep Chic.
De chic sound is dan ook goed te horen op dit album. Het zijn meerendeel dansbare nummers, begeleid door funky gitaren en/of zwoele violen. Het album werd wereldwijd een succes, en de eerste single Upside down werd een wereldhit. Upside down is een goed dansbaar nummer, waarin de wereld op de kop komt te staan bij een verliefdheid. Ook zo'n lekker dansbaar nummer was Have fun (again).
Een minder nummer vond ik Tenderness, waarin de chic sound wel heel erg doordringt, en de zang wat mat overkomt. Gelukkig maken andere nummers het van de album dit weer in orde.

 

Er staat één ingetogen nummer op het album, het gevoelige nummer Friend to friend waarin Diana dit album aan jou, een vriend, lijkt op te dragen.
De tweede single van het album was My old piano, het klinkt gewoon goed, en is wat minder dansbaar allicht, maar het is toch vooral een beweegnummer, waarbij niet te veel op de tekst gelet moet worden. De derde single was I'm coming out, waarin Diana lijkt te zeggen dat ze als artieste er steeds weer voor uitkomt dat zij aan de wereld laat zien, wie zij is en hoe zij zingt. Het nummer werd een grote hit, en in de scene werd het een grote ROZE hit, waarin een link werd gelegd naar coming out in sexualiteit. Ook dat is een coming out.
Ik koester warme herinneringen aan deze, toen nog, LP.

Eerder seizoen bezocht ik de opera "Carmen", geschreven door George Bizet in 1875.
De opera werd uitgevoerd door de staatsopera uit Tatarstan, een gebied in Rusland.

 

De opera Carmen is een Franstalige opera, die zich afspeelt in Spanje. Don José wordt verliefd op de wulpse Carmen, echter een famme fatale. Om haar deserteert hij en verblijft hij in een bandietenbende. Carmen wil haar hart echter schenken aan een toreador.
Don José kan haar echter niet loslaten en tijdens een stierengevecht van de toreador steekt hij Carmen neer en pleegt hij zijn crime passionel. Hij sluit met de zin:"jullie kunnen me arresteren.. Ik heb haar gedood..Oh mijn geliefde Carmen.."

 

De staatsopera uit Tatarstan koos er voor de opera in een setting te doen die dichtbij het origineel staat, met kledij uit de 19e eeuw, mooie decors; een markt, catacomben van een café, een bos, en een plek in de stad vlakbij een arena. Het is een groot gezelschap, ook kinderen deden mee en geeft zo de indruk van een stad. De zang werd nog aangevuld door ballet, heel gestileerd.
In de opera zitten bekende melodieën. 'Toreador' zingt iedereen mee (bij André Rieu) en de zwoele aria van Carmen, de habanera 'l'amour est un oiseau rebelle' behoort tot beroemdste operamelodieën aller tijden.
De stemmen waren zeer goed. Een vriendin van Don José was een sopraan, een lieflijke verschijning die eigenlijk Don José de ware liefde wil geven. De mezzosopraan stem van Carmen geeft een ondeugend tintje aan de rol. De hartstocht van tenor Don José is verscheurend als hij zijn daad pleegt.
De opera is best luchtig, het verhaal gaat vlot door en neigt al iets naar de musical.

 

Dit gezelschap kiest dus voor een mooie setting, mooie stemmen. Het maakt dat ik mij houd aanbevolen voor het zien van nog een andere uitvoering door deze groep! 

Nieuwe commentaren

26.08 | 13:44

Je beschrijving maakt, dat ik nieuwsgierig ben geworden naar het boek en de quote; de mens zou meer bescheiden zijn, dat ze slechts een druppel is in 't geheel.

...
24.07 | 00:35

Inderdaad. Zo is het. Genieten van muziek.
Muziek zal er altijd zijn. Xxx

...
11.07 | 22:34

Interessant verhaal en schilderij Gerrit!! Bedankt voor het doorgeven!

...
03.11 | 14:40

Heel goed omschreven!!! Leuk om te lezen.

...